Vad tycker ni är viktigt att tänka på när man väljer utrustning för sparring?
-
jimmylon
- Brons
Vad tycker ni är viktigt att tänka på när man väljer utrustning för sparring?
Jag har tränat thaiboxning i några månader nu, men jag känner att jag fortfarande inte har hittat den bästa utrustningen för mig. Varje gång jag sparras känner jag att mina benskydd glider och jag får inte riktigt det stöd jag vill ha. Jag har kollat på olika märken, men jag är inte säker på vad som är bäst för min nivå och behov. Vad tycker ni är viktigt att tänka på när man väljer utrustning för sparring?
-
ma_dina
- Brons
Re: Vad tycker ni är viktigt att tänka på när man väljer utrustning för sparring?
Jag hade samma problem med benskydden när jag började. Det är superviktigt att de sitter bra och inte rör sig under sparring. När det gäller sparring rekommenderar jag att du väljer benskydd som är lite tyngre och har ett bra elastiskt band för att hålla dem på plats. För handskar tycker jag att du bör ha ett par som är anpassade för sparring och som ger lite extra dämpning. Jag skulle kolla på Thaiboxning utrustning - www.kampsportsutrustning.n.nu för att hitta bra alternativ för både nybörjare och mer erfarna utövare.
-
siaenko
- Brons
Re: Vad tycker ni är viktigt att tänka på när man väljer utrustning för sparring?
För sparring är det verkligen viktigt att utrustningen känns stabil och inte glider runt. Jag har haft bra erfarenheter med benskydd från märken som Fairtex och Twins, som är bra för att hålla både skydd och komfort på rätt nivå. Handskarna är också en nyckelfaktor, särskilt när du sparras, så välj ett par som ger tillräcklig dämpning utan att vara för tunga. Det handlar om att hitta rätt balans mellan skydd och rörelsefrihet. Det bästa är att testa utrustningen för att se vad som funkar för just dig.